Artikel

Hvor resilient er din virksomhed?

Styrk din resiliens og øg virksomhedens værdi markant
I forbindelse med vores B2B-seminar 'Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens' har Fynsk Erhverv taget en snak med to af indlægsholderne, Michael Wilkens og Casper Stendal, der i artiklen løfter lidt af sløret for  vigtigheden i at skabe en forudsigelig og modstandsdygtig forretning.  

Uddrag fra artiklen

Tidligere havde virksomheder måske en gennemsnitslevealder på 50 år, men i dag er det snarere 10-15 år, fordi der hele tiden sker noget nyt inden for teknologi og lovgivning.

"Det betyder også, at der er sket et skifte, hvor virksomhederne er nødt til at have mere fokus på at sikre modstandsdygtighed i stedet for udelukkende at stile efter omsætningsvækst" fortæller Michael Nørregård Wilkens, som slår fast, at der ikke er tale om et defensivt strategiskifte af den grund:

"Det er meget lettere at skabe vækst, når man står på et solidt grundlag. Det er efter min overbevisning både langsigtet og offensivt at insistere på at skabe en forudsigelig og modstandsdygtig forretning. Når virksomhederne committer sig til en strategi, hvor de fokuserer på at forbedre resiliensen, er de langt bedre rustet til den konkurrence, de må møde" konstaterer han.

Michael Nørregård Wilkens' rådgivning er baseret på best practice og erfaringer fra mere end 200 strategiprocesser for danske og internationale virksomheder. Erfaringen har gjort, at han også kan sætte tal på, hvordan virksomhederne helt konkret bør gribe sagen an. 

Man kan typisk dele en virksomheds omsætning op i mindst tre kategorier: Fixed, som er den sikre indtægt, man ved vil komme. Så er der Forudsigelig, som dækker over opgaver fra eksisterende kunder, der lægger ordrer i et forudsigeligt mønster. Den sidste del er NewBiz, hvor man ikke har noget konkret at hænge forudsigelserne op på. Når man kigger på multipler for at værdisætte de tre kategorier, hedder de 20, 10 og 3, og det er netop dét, virksomhederne skal tage udgangspunkt i, når de lægger deres strategi" fortæller Michael Nørregaard Wilkens.

Ifølge den rutinerede erhvervsrådgiver er der mange virksomheder, der bruger alt for mange ressourcer på nye kunder. De kan med fordel i stedet skrue op for aktiviteter, der hører til i kategorien Fixed, fordi selvom man ikke har exit-planer, så kommer de sikre indtægter igen flere gange.

Læs hele artiklen her

Michael Wilkens
Andre artikler
Umbraco MVP status for femte år i træk
artikler Umbraco MVP status for femte år i træk

I de fleste brancher deler man ikke ud af sine guldkorn til konkollegaerne, men for vores Tech Lead Søren er det netop dét, der gør Umbracos Community unikt.

Læs mere
Ét spørgsmål fra bestyrelsen fik stor betydning
artikler Ét spørgsmål fra bestyrelsen fik stor betydning

Læs med og find ud af, hvorfor en gul post-it endte med at definere den ambition og det pejlemærke, som vi hver dag arbejder for at indfri.

Læs mere
Nyeste insights
Endnu et stærkt årsregnskab med betydelig vækst
artikler Endnu et stærkt årsregnskab med betydelig vækst

Udviklingshuset Ecreo kan igen se tilbage på et succesfuldt år med markant vækst både i omsætningen og på bundlinjen.

Læs mere
Mød os på E-handelskonferencen
events Mød os på E-handelskonferencen

Kom med og bliv inspireret af de nyeste trends og tendenser inden for e-handel, når Dansk Erhverv inviterer til årets største e-handelskonference.

Læs mere
Skalerbar e-handel med BigCommerce
videoer Skalerbar e-handel med BigCommerce

I denne udgave af Morgenkoppen dykker vi ned i mulighederne med BigCommerce som e-handelsplatform.

Læs mere
Martin Saaby
Skal vi styrke din digitale forretning?
Vores Business Developer, Martin Saaby, er altid klar på en indledende snak

Giv Martin et kald

eller send ham en mail

Din strategiske udviklingspartner

Ecreo

Stærmosegårdsvej 8

5230 Odense M

+45 70 23 71 71

info@ecreo.dk

CVR 30 70 82 53