Et tæt samarbejde med fokus på forretningsudvikling og digitale løsninger
Selvom forventningerne var store, da glasfiberproducenten Fiberline besluttede sig for at satse på en ny digital platform med et udvidet udbud, skulle det vise sig, at ønskerne blev mere end indfriet.
”Det, som Ecreo hjalp os med, dengang vi indgik et samarbejde med dem, var at skabe en ny platform og en ny webshop, hvor vi åbnede op for hele vores portfolio,” fortæller Brand & E-commerce Manager Louise Dal Cowen, der nu kan rapportere stor fremgang på mange parametre.
”Vi kan klart se en forskel på vores ordreindgang, og vi ser også et bredere scope i forhold til hvilke lande, der henvender sig til os. Vi har fået kunder fra flere forskellige segmenter, end vi tidligere har haft, og det er nyt for os at se, at den vifte har bredt sig ud. Det er fordi vi har fundet en bedre digital platform, som gør, at folk har nemmere ved at finde os.” fortæller hun om udviklingen.
Nært samarbejde har båret frugt
Allerede fra begyndelsen af projektet havde Fiberline besluttet, at den digitale kanal var den primære salgskanal, og at målsætningen var at sælge glasfiberprofiler til byggeri og industri i hele Europa. Desuden ville Fiberline gerne styrke salget med flere kampagner og rabatkoder samt kunne tilbyde kunderne profiler i længder, som tidligere krævede direkte kontakt med salgsafdelingen.
Men løsningen på projektet har i høj grad været en holdindsats, hvor Fiberlines Brand & E-commerce Manager har glædet sig over den fælles sparring.
”Man føler som kunde, at man får en skræddersyet løsning. Derudover er de vildt dygtige håndværkere, og de er dygtige til at udvikle. Vi kommer nogle gange med nogle lidt anderledes input til, hvad vi godt kunne tænke os, at der blev udviklet. Det er det, der gør, at det er et godt samarbejde. Der er rum til, at man kan have fantasi nok til at skabe nogle endnu federe løsninger,” konstaterer Louise Dal Cowen.
Hos Fiberline er det nu muligt at bestille en bro på webshoppen.
Med omkring 100 produkter skulle man tro, at kompleksiteten var til at overskue. Men med over 10.000 varianter stiger kompleksiteten og behovet for overblik hurtigt. Derfor er der sat en Struct PIM ind som et solidt fundament for den digitale platform. Den kan håndtere alle varianter, som Fiberline har i dag, men er også klar til fremtiden.
Ucommerce var det naturlige valg som en robust platform til at drive commerce grundlaget. Med Ucommerce fik Fiberline både en platform, som er velkendt samt afprøvet bredt i store dele af verden. Men samtidig blev muligheden for at køre kampagner en realitet.
Ucommerce er også det rette valg i forhold til kompleksiteten i løsningen. Alle kunder har specifikke priser på alle varianter. Så prismotoren bag løsningen er kæmpe.
"Custom lengths" eller ordrer på mål er endnu en feature, som Fiberline ønskede for at kunne imødekomme deres kunders behov. Fiberline giver i dag kunden mulighed for at købe specielle produkter, hvor der skal bestilles et minimum, for at produktionen sættes i gang. Hos Fiberline tæller kunderne alt fra den mindre håndværker til store entreprenører, og derfor er det vigtigt, at webshoppen i dag giver kunderne et godt overblik over deres ordre, uanset størrelse.
Resultatet er et meget tæt og ærligt samarbejde! Fiberline har fået en helt ny platform, som sparer tid i hverdagen på opdatering og vedligehold. Det har også givet mulighed for at skalere platformen til flere lande, hvor bl.a. Sverige og Polen er blevet nye markeder. Det har også givet Fiberline tryghed til at lægge alle deres produkter online og ikke kun et smalt sortiment uden at gå på kompromis med performance.