31. maj 2021
Som digitalt bureau, bliver vi ofte spurgt om hvorvidt en PIM er ”nødvendig”. Der nærliggende at sige, at en PIM er det eneste rigtige. Men vi må også erkende, at når man kigger på forretningsmodellerne ude i de danske virksomheder, så er det ikke alle steder at en PIM nødvendigvis er lykken.
Hvis vi tager en virksomhed, som er i fuld sving med en digital transformation, og har bygget nogle forskellige digitale komponenter. Men står nu i en situation og tænker, med eller uden PIM? Virksomheden ligger inde med oplysninger, omkring alle deres kunder, priser og alt det andet. De har også lavet en shop, og er gået hele e-handelsvejen. De har lavet en automatisk katalog generering, så alle deres prislister bliver genereret, med det samme, når kunden gerne vil have dem. De har også en app kørende, hvor de også har produkter og billeder.
I et set-up som det her, ville det være oplagt at have en PIM.
Men hvis nu de bare har en shop, kun e-handel. Der er ikke andet. Det er en simpel verden, og lad os så sige at butikken kun sælger jordbærsyltetøj, som det eneste. Så er svaret jo nemt. Selvfølgelig skal de ikke have en PIM for det.
Det der driver, om du skal have en PIM, er volumen. Hvor mange produkter har du, eller hvor mange variationer har du. Det handler om kompleksitet, og hvor komplekse data du har. Jo højere de er, jo mere taler vi for en PIM.